Med 65 medarbejdere og en årlig omsætning på 15 millioner euro er aluminiumsvirksomheden Blommaert aktiv på verdensplan inden for et unikt nichemarked: konstruktioner i aluminium og (rustfrit) stål til skibe og mobile industritage. Det er et marked med en fremtid, da en privat investeringsgruppe købte sig ind i familievirksomheden i 2013. Tallene ser helt klart godt ud.
Disse tal er blevet præsenteret i BrightAnalytics-platformen siden slutningen af 2014. Alle finansielle og operationelle data indsamles og vises tydeligt. Selv om administrerende direktør Tom Blommaert, der overtog virksomheden fra sin far i 2005, lægger stor vægt på at gøre forretninger på baggrund af mavefornemmelse, er de analytiske tal nu også blevet grundlaget for ham. “I starten baserer man beslutninger på fingerspitzengefühl, men hvis man ønsker at drive forretning professionelt og fornuftigt, skal man også se på tallene. Især hvis der er investorer involveret.”
Der går ikke en dag, uden at Tom konsulterer platformen. Andre ledere og sælgere har også adgang til systemet, uanset om den er begrænset eller ej. “Selv om du ikke har brug for en manual, skal du altid vænne dig til ny software. Men jo mere du bruger det, jo bedre kender du systemet, og jo større bliver mulighederne.” Hos Blommaert kombineres og udvælges tal og statistikker i en uendelighed. Fra omsætningstal til bruttomarginaler, fra personaleomkostninger og lagerbeholdning til forsikringsomkostninger. “Det er meget fleksibelt. Man vælger selv, hvor langt man vil gå i den. Desuden kan du selv justere meget, uden at gøre noget forkert – for det har du ikke råd til med tal.” Ifølge direktøren er dataanalyse dog stadig i sin vorden, og mulighederne vil fortsat vokse i den nærmeste fremtid. “For eksempel mener jeg, at mulighederne for detailhandel er enorme. Med et enkelt klik får man et komplet overblik over produkter, lokationer og alt muligt andet.”
Nu hvor virksomheden har indsigt i alle sine data, kan investeringer grundlæggende planlægges på baggrund af forudsigelser. Men det er ikke tilfældet hos Blommaert: “Vi arbejder i en projektvirksomhed. Vores månedlige tal giver ikke altid det rigtige billede. Vi producerer kun det, der er blevet bestilt. Prognoser, der er baseret på fortiden, er altid relative for os. Meget kan ændre sig på kort sigt, f.eks. på grund af ny lovgivning. Tallene er en stor hjælp, men man må heller ikke lade sig forblænde af dem.”
Tom fik kendskab til BrightAnalytics på opfordring fra den investeringsgruppe, der købte virksomheden i 2013. Det er i det mindste tvivlsomt, om han ville have taget skridtet til dataanalyse på egen hånd. “Skræddersyede pakker koster altid en masse kræfter, tid og penge, og i sidste ende kan de sjældent leve op til forventningerne.” Heldigvis var BrightAnalytics en undtagelse. “Jeg mener det alvorligt: For mig er dette den eneste software, der både holder, hvad den lover, og som holder sig inden for budgettet. Jeg har endnu ikke opdaget den første fejlmeddelelse.”