Da CFO Andreas Andersson kom til svenske Spark Vision, vidste han med det samme, at han ville optimere den finansielle rapporteringsproces på tværs af organisationens forskellige afdelinger. Det stod også klart for ham, hvilke krav den nye software, han søgte, skulle opfylde. Kort tid efter blev han introduceret til BrightAnalytics gennem en demo. Han vidste med det samme, at han havde fundet, hvad han ledte efter.
“Fordi vi opererer i forskellige lande – fra Sverige til Bulgarien og Italien til Spanien, Frankrig og Tyskland – er vores finansielle data meget spredte. I alle disse lande arbejder vi med lokale regnskabsprogrammer,” begynder Andreas sin forklaring. Den data, Spark Vision modtog fra de forskellige lande indtil for et år siden, var derfor ikke ensartede, hvilket gjorde det vanskeligt at konsolidere. “Før vi samarbejdede med BrightAnalytics, lavede vi foreløbige posteringer i vores regnskabspakke hver måned, og i slutningen af året indsamlede vi de faktiske data fra vores udenlandske enheder. Derefter begyndte en lang og tidskrævende proces, hvor vi skulle omklassificere poster, data og tal i Excel. Hele den administrative proces kunne tage op til tre måneder.”
Det ændrede sig, da Spark Vision begyndte at arbejde med BrightAnalytics for et år siden. Siden da har de implementeret det i alle deres udenlandske afdelinger. “Jeg har arbejdet i finansverdenen i lang tid og kender markedet og de tilgængelige værktøjer rigtig godt. Da jeg startede som CFO hos Spark Vision, havde jeg mulighed for at vælge et værktøj, der virkelig kunne tilbyde det, jeg ledte efter. Jeg vidste præcis, hvad jeg ville have: Jeg havde brug for noget anderledes,” forklarer Andreas. Han inviterede flere leverandører, herunder BrightAnalytics. Men efter demoen blev beslutningen truffet med det samme. “Jeg vidste med det samme, at det var det værktøj, jeg havde brug for. Ingen anden løsning kom bare i nærheden. Det, der var afgørende for mig, var evnen til at samle alle de spredte data på en effektiv måde. Siden vi har brugt BrightAnalytics’ software, er det blevet meget nemmere, og vi har nu en one-stop-shop for alle vores finansielle data.”
Den giver Andreas en enorm tidsbesparelse, som han forklarer: “Så snart vi har data fra de forskellige filialer, behøver vi kun at klikke på en knap for at se brugsklare tal, som vi kan arbejde med. Hvis der er en ny hovedbogskonto, får vi en meddelelse, så vi ikke går glip af noget.” Derudover gjorde værktøjet det muligt for Spark Vision at samle forskellig valuta-data i en enkelt valuta. “I Sverige arbejder vi med den svenske krone, i Spanien med euroen og i Bulgarien med den bulgarske lev. Når vores data knyttes til Bright, sker der automatisk en omregning, så vi straks ser tallene i én valuta. Det er så nemt, at jeg næsten glemte at nævne det som en fordel. Takket være dette praktiske værktøj undgår vi også fejl i rapporteringen, som kan opstå, når man omregner valutaer, hvilket er en risiko, når man gør det manuelt.”
Han er også begejstret for app’en Customer & Suppliers. “Den giver os indsigt i udestående fakturaer, betalingsbetingelser og meget mere, så vi kan overvåge betalingerne nøje og sende påmindelser, når det er nødvendigt. Det giver os fuld kontrol over faktureringsprocessen og de fakturaer, vi sender ud, såvel som dem, vi modtager fra vores leverandører. Vi kan spore status ned til de enkelte fakturaer med specifikke betalingsbetingelser, vi har aftalt med kunderne.” I den forbindelse er han også glad for at bruge Cash Forecasting-appen: “For os er det vigtigt at vide, hvornår der kommer penge ind eller ud, så vi kan planlægge derefter.”
Endelig nævner han at BrightAnalytics har en ‘no problem attitude‘, som han siger. “Det, jeg virkelig sætter pris på ved dette system, er, at jeg har kontrol over de moduler, jeg arbejder med. Jeg er ikke afhængig af en ekstern softwareudvikler og kan selv implementere ændringer. Og hvis jeg har et spørgsmål eller en forespørgsel, er alt muligt med BrightAnalytics. De hjælper os med at tænke ud over problemerne og arbejder sammen med os om at finde løsninger. Det værdsætter jeg virkelig. Da der for nylig var et problem i vores afdeling i Italien, bemærkede vores Customer Success ansvarlige fra BrightAnalytics det og kontaktede os og fulgte op på forløbet bagefter. Det er en kæmpe bonus for mig, fordi jeg ikke altid har tid til selv at følge op på alle detaljer.”
Han ser også softwaren vokse sammen med Spark Vision. “Nu hvor vi har en god forståelse af, hvordan det hele fungerer, kan vi udvide til andre lande. Det er en stor fordel: Når vi vokser, kan vi gøre det med BrightAnalytics og begynde at bruge yderligere apps, som f.eks. driftsrapportering. Det er fantastisk, at softwaren kan udvikle sig i takt med vores virksomheds internationale kontekst.”
Den svenske SaaS-virksomhed Spark Vision udvikler og skaber softwareværktøjer til badeværelses-, flise- og køkkensegmentet, som hjælper med at fremskynde salgscyklusser, samtidig med at de øger og effektiviserer deres salg. Med deres løsninger får kunderne mulighed for at præsentere et skræddersyet tilbud til hver enkelt slutbruger, hvilket giver dem en vigtig konkurrencefordel og hjælper dem med at lukke større salg hurtigere. Bag kulisserne arbejder over 50 medarbejdere hårdt på virksomhedens vækst, herunder ekspansion til andre lande. Det betyder en masse internationale data og forskellige valutaer. I det seneste år har BrightAnalytics omdannet alt dette til klar og konsekvent rapportering til økonomidirektør Andreas Andersson.