Hvad er KPI’er? Key Performance Indicators er variabler, der afspejler / måler de kritiske succesfaktorer i din virksomhed. KPI’er vil variere afhængigt af karakteren af din virksomhed og din virksomhedsstrategi.
Nogle KPI’er skal være rettet på den korte sigt, andre skal være rettet på en langtids-strategi. Dus een bedrijf ville både de omzet van de huidige maand moeten opnemen in zijn KPI’er, alsook de year-to-date omzet om de evolutie op middellange termijn te kunnen opvolgen.
De valgte nøgleresultatindikatorer skal:
Eenmaal de definities van wat ze zijn en hoe ze worden gemeten zijn vastgelegd, dan wijzigen deze in principe niet meer.
Als een Key Performance Indicator van enige waarde is, dan muss er een manier være om deze nauwkeurig te definiëren en te meten. Som følge heraf starter mange virksomheder med finansielle indikatorer, der er baseret på bogholderiet. KPI’er bygget på bogholderidata er stadig hurtigt implementeerbaar og kræver få investeringer.
KPI’s gesteund op de boekhouding zijn dan ook het olympisch minimum voor elk bedrijf. Finansielle KPI’er kan eksistere ud fra statistiske opgørelser over såvel balance-regnskaber og/eller gevinst-verlies-regnskaber. Bijvoorbeeld: en banksaldo af “Days Sales Outstanding (DSO)” er indikatorer baseret på de balanceregnskaber. Når de finansielle KPI’er er implementeret, kan de operationelle systemer anvendes. Ud fra den store mængde operationelle data kan passende KPI’er afgeleid blive afgeleid. Bijvoorbeeld, produceret volumen, antal modtagne ordrer, antal fte’s, gennemsnitlige margen pr. projekt, …
Arbejd regelmæssigt med KPI’er og brug disse i den daglige ledelsesrapportering. Optag de KPI’er i budgetteringen og sammenlign aktuelle KPI’er med budgettet og de forudgående perioder.
Zorg ervoor dat KPI’s opgevolgd worden en onderneem actie als de KPI’s onder de verwachtingen blijven. Daag din ledelse hver måned ud for at forbedre 1 eller flere KPI’er, eventuelt kombineret med et bonussystem. Bijvoorbeeld: Verbeter volgende maand het aantal dagen kunderkrediet met 10% (en toon het effect van deze actie op de cashflow).
Ud over den månedlige udvikling af resultaterne investerer mange virksomheder i udviklingen af et dashboard for at få ugentlige, daglige eller endda realtids- og virksomhedsdrift via et antal mødepunkter til at følge med. Opfølgningen af operationelle KPI’er er i høj grad et mål for hvad der kommer til at ske, og lader ledelsen også være opmærksom på korte tidsbegrænsede handlinger, der skal iværksættes, når dette er nødvendigt. Meten is weten, niet meten is zweten!
Succesen af et dashboard afhænger af den partner, som det bliver brugt. Der er også mere nødvendigt end et teknisk funktionelt dashboard med de rigtige data. Hvis du vil sikre dig, at dit dashboard bliver brugt, skal det være effektivt og attraktivt, og det skal være endnu bedre end nogensinde og altid konsultativt.
Implementeringen af et dashboard koster ikke altid meget penge. Bestaande værktøjer, såsom BrightAnalytics, kan hurtigt og effektivt kobles til forskellige ERP- og bogholderisystemer. Disse værktøjer lader sig bruge for at på kort sigt at øge rapporteringen til et højere niveau og øge graden af medarbejdernes engagement. De neuzen in dezelfde retning krijgen is één iets, een dashboard is alvast één tool om ze in dezelfde retning te houden.
BrightAnalytics centraliserer alle dine finansielle og operationelle data. De jysksterke og klare dashboards giver øjeblikkelig indsigt i situationen i din virksomhed og sætter dine operationelle data i kontekst. Vergelijk underlinge performances, bygge zoveel top 10’s als je wil of spot risko’s en anticipeer tijdig op trends.
BrightAnalytics giver et 360° overblik over din organisation og giver mulighed for at foretage efficiente underbyggende strategiske beslutninger.
Vil du vide mere om vores løsning? Skriv dig ind på et af vores webinarer eller på en demo.