Andre platforme stiller et dashboard med nøgletal til rådighed, mens vi hos BrightAnalytics også kan klikke os ned til de mindste detaljer.

-Christian Tack, finansdirektør
"Det er vigtigt at have tal hver dag, hver uge og hver måned, så vi kan komme på banen. Med BrightAnalytics lykkes det os at gøre det."
- Christian Tack, finansdirektør

Connectors in use

Modules in use

Overblik og detaljer i ét værktøj

Jo mere udfordrende tiderne er, jo større er behovet for pålidelige og opdaterede tal. Det viser endnu en gang vores samtale med Group Ghistelinck, som er aktiv inden for bilindustrien. For den vestflamske virksomhed er det mere end nogensinde før et must at kunne lave cash flow-prognoser. Derfor vælger de en automatiseret rapport. I BrightAnalytics!

“Vi kom i kontakt med BrightAnalytics via et webinar, da vores rapporteringsværktøj trængte til en opdatering,” begynder Christian Tack, CFO. “Indtil for nylig læste vi vores tal fra Incadea (en tilpasset Navision-pakke til bilsektoren), men manipulationerne for at færdiggøre rapporteringen analytisk i vores tidligere rapporteringsværktøj var besværlige: de skulle udføres manuelt bagefter. Det kostede os en masse tid. Desuden var det ikke så nemt at lave yderligere rapporter selv.”

Plug-and-play-platform

Efter at have sammenlignet forskellige værktøjer valgte virksomheden BrightAnalytics. “Vi havde straks en meget god fornemmelse af demoen og den forklaring, vi fik,” forklarer finanschef Stefanie Destoop. “Platformen var særlig brugervenlig og enkel. Vi kunne også hurtigt selv oprette og administrere rapporter. Desuden bemærkede vi, at BrightAnalytics allerede indeholdt standardrapportering med en resultatopgørelse, en balance og en pengestrømsopgørelse: Efter opsætning og kortlægning var disse tilgængelige i plug-and-play. Med de andre værktøjer, vi kiggede på, skulle dette stadig delvist oprettes. Endelig bemærkede vi, at andre platforme leverede et dashboard med nøgletal, mens BrightAnalytics også giver os mulighed for at analysere rapporterne i en anden visning. Det anser vi for at være en stor fordel.”

En version af sandheden

Efter en halv dags træning kunne Ghistelinck Car Companies komme i gang. “Vores kontakt forklarede os, hvordan vi kunne lave vores kortlægning fra hovedbogskontiene til rapporteringsafsnittene. Vi var hurtigt i gang med det,” fortsætter Assistant Finance Manager Frederik Depoortere. “Hvis der er nye konti eller omkostningscentre, er det meget nemmere at kortlægge dem end tidligere. Fordi værktøjet også er forbundet med Incadea, har vi altid én version af sandheden. Vi læser i posteringer uden for kontoen en gang om måneden. I BrightAnalytics kan vi så straks se, hvad der er blevet tilføjet. Det sparer os for en masse tid. Desuden har vi altid opdaterede tal.

Rapporteringen er konsolideret for de otte fabrikker i Ghistelinck Autobedrijven, men gennem filtrene kan der også foretages analyser pr. fabrik og pr. afdeling. “Sammenlign det med en flerdimensional terning,” siger Christian, “som giver os mulighed for at rotere, filtrere og bore ned til hovedbogskonti og endda transaktioner. Hvis du ønsker at se detaljerne i omkostningerne, kan du gøre det meget nemt.”

Kontanter er konge

Han mener også, at det er en fordel, at de kan oprette andre rapporter i BrightAnalytics. “Der er en standard pengestrømsopgørelse i værktøjet, men vi ønsker især at begynde at lave cash forecasting. Det har vi brug for, fordi vi er i en meget kontantdrevet branche. Især nu, i disse udfordrende tider, er det vigtigt at have disse tal hurtigt til rådighed, så vi kan reagere hurtigt.

Også operationelle KPI’er

I fremtiden ønsker virksomheden også at udvikle operationel rapportering i BrightAnalytics. “Resultatopgørelsen og balancen kører, vores budgetter er på plads, og vores cash flow-prognoser er ved at blive udarbejdet og opstillet. I en næste fase vil vi bruge BrightAnalytics til vores driftsrapportering, som i øjeblikket foregår i Excel”, tilføjer Christian. “Det drejer sig f.eks. om de daglige omsætningsrapporter pr. køretøjstype eller KPI’er for vores eftersalgsaktiviteter. Det ville være praktisk, hvis det også kunne knyttes til BrightAnalytics. Dataene kommer trods alt fra den samme kilde. Desuden ville vi så have en enkelt version på platformen i stedet for en Excel-version, som skal gemmes i en mappe. På denne måde ønsker vi at implementere værktøjet yderligere i virksomheden til overvågning af vores KPI’er.”

logo flower

De fordele ved BrightAnalytics ifølge Ghistelinck:

  • 1 platform, 1 version af de waarheid
  • Grote tijdswinst
  • Effektivitetsforbedring
  • Alle oplysninger i ét system
  • Doorklikbaar tot op het laagste niveau
  • I egen forvaltning: BrightAnalytics må ikke foretage nogen indgriben

Benieuwd hvad BrightAnalytics kan betyde for dig?