Da Gita, der er født i Indien, rejste til sit hjemland for første gang som 30-årig for at arbejde frivilligt, opdagede hun den nu berømte chai latte: en sort te med urter og mælk. Hun var så glad for drikken, at hun, da hun kom hjem, lavede en forretningsplan ud af den. Sammen med sin partner, som var på vej til at vokse og professionalisere sig med sit handelsfirma Beanworks Seeds and Grains, der forhandler økologiske korn, frø og bælgfrugter, grundlagde hun Chalo. Fem år senere har begge virksomheder en konsolideret omsætning på ca. 18 millioner euro. Det siger sig selv, at dette også omfatter professionel og hyppig finansiel og operationel rapportering.
Under mærket Chalo inspirerer Gita Van den Boer og hendes partner Peter Goethals folk til at spise anderledes, med funky produkter og ingredienser fra andre klimaer og kulturer. Sammen med søsterselskabet og handelshuset Beanworks Seeds & Grains køber de bælgfrugter, korn, frø og superfoods i løs vægt fra hele verden for at sælge dem til den europæiske fødevareindustri.
“Lige fra starten af vores virksomheder har Peter og jeg drømt om hyppige rapporter,” begynder Gita entusiastisk. “Tallene ville hjælpe os med at styre virksomheden og få den til at vokse yderligere.” Men så længe de ikke selv havde en revisor ansat, måtte de benytte en ekstern revisor. “Det havde sine ulemper: Vi var afhængige, og tallene blev leveret i statisk form. Vi ville have mere. Vi har trods alt store ambitioner. At kunne budgettere og løbende overvåge tallene er et must for os, så vi kan give virksomheden retning.”
Efter at Gita og Peter i første omgang valgte et andet værktøj, endte de i sidste ende med BrightAnalytics. “Fra det allerførste møde med BrightAnalytics gik alt glat. Vores kommercielle kontaktperson gjorde et fremragende stykke arbejde med forventningsstyring. Han fortalte os, hvilke muligheder der var, hvor lang tid hvert trin ville tage, og han holdt også sine løfter. Jeg ved, hvor usædvanligt det er inden for IT: Man bliver ofte skuffet efter det første møde, fordi man ender med andre medarbejdere, som ikke fik den funktionelle analyse rigtigt, hvilket efterlader kommunikationshuller.”
Hos BrightAnalytics var det alt andet end det, siger Gita. “Der er mennesker bag virksomheden. De er tilgængelige, tilgængelige og kommunikerer om det, de laver. Det er sådan, man gør det i dag. Det skaber ro og tillid. Vi ved nu: Hvis der nogensinde er noget galt, så ordner vi også det.” At implementeringen også gik gnidningsløst, betragter hun som en yderligere fordel. “Vi tog strukturen fra vores resultatopgørelse og implementerede vores kortlægning over den.”
I mellemtiden har Gita BrightAnalytics åben når som helst og hvor som helst. “Systemet er løbende opdateret, uden at vi behøver at gribe ind manuelt. Hver dag har jeg en foreløbig status over alle de data, der er vigtige for os, for hver enkelt virksomhed. Det er også nemt at opspore regnskabsfejl. Når det gælder budgettering, kan vi prøve, lege og teste scenarier. Det gør budgetteringen brugbar, og tærsklen for at komme i gang er mindre høj.”
Det næste skridt for Chalo er også at bruge BrightAnalytics til driftsrapportering. “Vi vil organisere vores CRM på en sådan måde, at vores KPI’er automatisk kommer ud af BrightAnalytics. Det er klart, professionelt og fleksibelt og på en ensartet måde for vores to virksomheder, som trods alt er grundlæggende forskellige med hensyn til finansiel struktur og styringsmekanisme.”
Virksomhedens regnskabsafdeling administreres også af Gita ved hjælp af BrightAnalytics. Derudover har medarbejdere med en finansiel eller administrativ rolle ofte deres egen adgang – hver med deres egen autorisation og begrænset eller ingen adgang – så de kan kontrollere finansielle eller administrative data. “Før kunne vi ikke holde øje med disse ting. Vi var på et skib, vi sejlede, men vi kunne ikke se noget,” siger Gita. “Nu kan vi styre: løbende måle, overvåge og justere virksomhedens mål. Det har bogstaveligt talt bragt os derhen, hvor vi er i dag. Det giver mig ro i sindet, at det er muligt.”